Onderweg naar morgen..... - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Oda Roelofs - WaarBenJij.nu Onderweg naar morgen..... - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Oda Roelofs - WaarBenJij.nu

Onderweg naar morgen.....

Door: Oda

Blijf op de hoogte en volg Oda

17 September 2007 | Mongolië, Ulaanbaatar

Hallo iedereen,

Heb genoten van jullie berichtjes; nog bedankt!

Nou, dat rondje Baikalmeer is niet meer gelukt (is 2000 km, haha). We hebben in Irkutsk nog wel even rondgekeken (o.a. een mooi park en wat torentjes gezien) voor we de trein instapten. Deze keer hadden we een hele coupé voor onszelf. 's Avonds spraken we een paar leuke Belgische meisjes. Een van hen kende Muriël, een van de deelneemsters aan Expeditie Robinson. Ze ging meteen sms-en om de groeten van mij te doen. Zo is de wereld toch weer klein. Dat gevoel had ik de volgende morgen niet meer. Ineens zaten we in een uitgestrekt landschap. Bergachtig, hier en daar rotsen en weinig begroeiing. Zo mooi! Daar word je ontzettend blij van maar tegelijkertijd voel je je ook zo ver van huis want je zou het wel met iedereen willen delen. Maar ja..... gelukkig hebben we de foto's nog! Ik zat de hele tijd uit het raam te kijken om maar niets te missen. Midden in niemandsland dook een enkele keer een 'dorpje' op maar voor de rest was alles puur natuur in schitterende kleuren met voor de afwisseling af en toe een meertje. Toen we de grens naderden kwam er plotseling een einde aan. Eerst stond de trein uren stil voor de Russische controle en later nog eens (iets korter) voor de Mongoolse grens. Alles bij elkaar hadden we 8 à 9 uur oponthoud. Omdat het intussen laat was, zagen we van Mongolië dus niets meer tot we de volgende morgen in Ulan Bator arriveerden. De stad zag er in de vroege ochtend stoffig en sfeerloos uit maar 's middags leek het er een stuk vrolijker, of het lag aan ons. We bezochten een tempel met een Boeddhabeeld van minstens 40m hoog, liepen daarna door een arme wijk en eindigden bij een superdruk warenhuis. Net toen ik mijn rugzak (het kleintje) aan de voorkant wilde doen omdat er een portemonneetje met gezamenlijk Mongools geld in zat, voelde ik iets en was het al foetsie. Gelukkig zat er niet veel in, ook geen pasjes of zo, maar we gebruiken voortaan toch maar alleen onze moneybelt (kan ook niet meer anders, ha ha). 's Avonds toen we al in bed lagen, hoorden we ineens keiharde knallen maar dat bleek vuurwerk te zijn. Gezellige stad, Ulan Bator!
We besloten twee dagen naar een nationaal park te gaan maar toen we om 11 uur op de bus stonden te wachten, hoorden we dat de dienstregeling veranderd was. De bus ging alleen om 3 uur heen en de volgende ochtend om 8 uur weer terug. Dat werd dus een dagje slenteren waarbij we tot onze verrassing uitkwamen op een heel groot, schitterend plein. Aan het eind zagen we een heleboel versierde standjes maar toen we dichterbij kwamen, bleken ze allemaal betrekking te hebben op... tandpasta! Ja, bij een gezicht met smalle oogjes past natuurlijk wel een stralende glimlach. Aangezien wij die al hadden, gingen we maar een hapje eten, onder het genot van een wijnglas. (Ofwel een glaasje wijn: met leesbril ongeveer vijf slokjes.)
Vanmorgen vertrokken we met de bus de stad uit, een belevenis op zich want niemand houdt zich hier aan de verkeersregels. Iedereeen douwt gewoon door en de voetgangers lopen er brutaal tussen. In tegenstelling tot wat we gezien hadden, reden we nu door een supermoderne, splinternieuwe wijk. Aan de voet van een berg stond weer een grote gouden Boeddha en bovenaan een oorlogsmonument. We konden helemaal met trappen omhoog. Leuke klim met een prachtig uitzicht over de stad. Omdat het niet zo ver was liepen we terug en dronken koffie met een Berlijnse journalist die hier vandaan kwam zodat hij ons veel over het land kon vertellen.
Intussen hebben we ook een paar gezellige Belgische (alweer) vrouwen ontmoet en met z'n vieren een reis door de Gobi-woestijn gepland, waar geen toeristen komen (vervoer met auto, kamelen, voeten, paarden). De komende 16 dagen verdwijnen we dus in de natuur! Joepie!!!

Groetjes en tot later,
Oda en Els

PS: De foto's plaatsen lukt nog steeds niet; misschien komt het nog een keer.

• 17 September 2007 - 15:33

Nick & Jorine:

Nijmegen stond vandaag muurvast! Waarschijnlijk een kameel op de weg.
    Verder nat en het is donker als je op staat!! Daar word je niet blij van. Gelukkig dat jij dat wel bent.
    Niks meer aan doen zou ik zeggen!

Echt tof die 16 dagen. Dat is nog eens op je lijf geschreven!

Liefs uit nijmegen!

• 17 September 2007 - 16:40

Monique:

Eindelijk dan toch een woestijn! Ik begin me toch wel ernstig zorgen te maken, je zou haast gaan denken dat je die Belgen ook echt overal tegenkomt!Waar zijn die andere reislustige hollanders? We moeten je dus nu dik 2 weken missen, dan toch maar weer de discovery channel aan!!

• 17 September 2007 - 17:06

Tom En Karin:

Wij zijn ondertussen wel heel benieuwd naar de foto's! Bedankt voor de felicitaties. Zal wel een beetje vreemd zijn verjaardag vieren zonder mams, maar ja we maken er evengoed wel een leuke dag van.

Liefs, Tom en Karin

• 17 September 2007 - 18:07

Bram & Carina:

"Gelukkig hebben we de foto's nog!" <- whaha.
    Je beleeft al echte avonturen helaas werd je tasje meteen gestolen, ze hebben het vaak gemunt op toeristen. Misschien beter vermommen de volgende keer. Nou heel veel plezier met de reis door de woestijn! Zoals Nick en Jorine al zeiden dat is zeker op je lijf geschreven dus geniet er van...

Ook liefs uit Zwolle

• 18 September 2007 - 09:40

Francien:

Nu begint het echte avontuur ... reizen door de woestijn!
    Hou je taai en lekker genieten!
    Ben heel benieuwd hoe het allemaal verder zal gaan!
    groeten,
    Francien

• 18 September 2007 - 19:58

Mimi:

Nou Els ik ben wel een beetje jaloers op je. Geweldig wat je zoal beleefd. Hou de portemonee goed in de gaten. anders kom je niet meer aan je lekkere drankje. Het zal wel genieten zijn in de woestijn. Ik vind het geweldig om je zo te kunnn volgen en je reisverhalen te kunnen lezen

• 18 September 2007 - 20:42

Thea:

Alweer een prachtig reisverhaal. Ik geniet met jullie mee.
    Veel gein in de woestijn.
    Ben benieuwd naar je verhaal hierover.
    Groeten Thea

• 19 September 2007 - 16:42

Hans:

Waar je voor ging, dat is nu daar. Ik wens je veel zand,zon en (water).
    Kijk uit voor zakkenrollers want volgens je zoon zijn ze heel snel.
    Genieten maar, doei!!
    Ook liefs uit de geerkamp

• 19 September 2007 - 16:47

Anneke:

Met veel plezier volg ik jullie tocht, niet alleen door wat je ons allemaal laat meebeleven, maar ook door de manier waarop je ons 'meeneemt'. Jullie foto zegt voldoende over hoe jullie je voelen, denk ik. En dan nu je droomtocht door de Gobiwoestijn. Gaan jullie van alle vervoermiddelen gebruik maken? Ik lees het wel over twee weken. Twee weken geen toeristen meer maar nomaden, twee weken uit 'ons zicht' ondanks de weidsheid van de woestijn. Dat moet een groots en ook nederig gevoel geven.

Lieve groet van je zus

• 19 September 2007 - 17:00

Ben En Han:

We willen de volgende keer toch echt wat foto's zien, zodat we mee kunnen genieten. We zijn vooral benieuwd naar de Gobi woestijn, daar woestijn zullen wel niet zoveel zakkenrollers zijn, maar blijf opletten!! doei...

• 19 September 2007 - 21:32

Rikie:

Hoi Oda,
    Nu niet uit een boek maar daar is ze dan in het echie je Gobi-woestijn, te belopen en voelbaar met al je zintuigen! Dat moet een ongelooflijk gevoel zijn voor jou! We lezen het wel weer in je volgende verslag. Als je het tenminste kúnt beschrijven zoals je het ervaart;-) Geniet ze!!!!
    Liefs van
    Rikie en Ad

• 20 September 2007 - 15:49

Hanneke V.d.Griendt:

Dag Els,
    Sinds wij van Nel jullie waarbenjijnu adres hebben gekregen kunnen we meegenieten van jullie geweldige reis. Beetje groen van jaloezie zwemmen we nu maar alleen. Veel plezier van Jos en Hanneke

• 20 September 2007 - 18:46

José:

Leuk zo om op deze manier te horen hoe je reis verloopt, ik ben toch ook wel nieuwsgierig naar wat foto's. Ik kijk nu al uit naar je bericht over de Gobi-woestijn! groetjes José

• 21 September 2007 - 15:42

Hessel:

Hey die Oda!!! Wat een leuke verhalen schrijf je hier joh! Krijg spontaan zelf zin om de rugtas te pakken en het vliegtuig te nemen!
    Ben benieuwd hoe je terugkomt na je 'verdwijning' in de Mongolese natuur! Nadat Monique mij getipt heeft op jouw online periodiekjes, wil ik hiervan dan ook niets missen!

Hey, veel succes en ik kijk uit naar je volgende verslag!

Groetjes,
    Hessel

• 21 September 2007 - 15:54

Fam Roelofs:

Hoi Oda,
    Leuk om te lezen en dat je het gezellig hebt.
    Volgende keer nog een paar foto's meer.
    Pas goed op je zelf in de woestijn.
    tot de volgende lees bericht.

Dennis Fiona Rob en dennis

• 24 September 2007 - 12:57

Wies Rikken:

hoi oda weer prachtig verhaal wat jij daar allemaal meemaakt.
    Veel plezier in de woestijn en wij maar wachten wat jij dan weer hebt meegemaakt
    groetjes Wies

• 24 September 2007 - 17:45

Annette En Ben:

he hoi hoi daar in verwegnistan, zo te horen verloopt alles volgens plan. maar waar blijven de foto's????? we zijn zo benieuwd en ook naar het volgende verhaal. laat maar gauw weer iets horen. doei doei

• 25 September 2007 - 09:40

Corry:

hoi Oda.
    hopelijk lukt dit nu wel, al een paar keer niet.
    We vinden het ontzettend leuk om je verhalen te lezen. je doet het toch maar!! geweldig.
    ben benieuwd hoe het in de woestijn is/was. lieve groetjes van ons: Harrie en Corry

• 26 September 2007 - 15:17

Marijke:

He Oda wij gaan morgen weer naar het Bascafe met de collega's afscheidsborrel van Wichert we zullen er ook een op jou drinken. (en op frouwkje passen) Als je terug bent gaan we dat weer doen he. Veel plezier verder

• 26 September 2007 - 16:35

Betty:

Ha die Oda
    k ben benieuwd wat je nu weer mee gaat maken, kijk elke dag ff op je site.
    Ben je trouwens nog een leuke Mongool tegen gekomen haha.
    Je weet wel wat ik bedoel !!!!
    gr en veel liefs Betty

• 27 September 2007 - 09:45

Victor:

Ha die Oda.
    Alles nog steeds onder controle? Voor zover JIJ alles onder controle wil hebben! Lekker doen wat de dag brengt wat is er nu fijner. 2 weken de woestijn in lijkt mij erg lang maar voor jou is er niets mooiers (op Hans na.....toch).
    Raak niet de weg kwijt.
    Groetjes.

• 28 September 2007 - 11:31

Eelco, Ellen En Luuk:

Het zal wel lekker warm zijn in de woestijn en 's nachts misschien erg koud. Heel veel plezier in al dat zand. Verdwaal niet, want volgens mij lijkt alles hetzelfde.
    Hier begint het helaas echt herfst te worden. Helaas veel regenbuien.
    Veel succes en plezier nog!
    Groetjes Eelco, Ellen en Luuk

• 28 September 2007 - 20:59

Jopke:

Henriëtte op Cyprus en ik op m`n eiland, leven erg mee. We zijn benieuwd naar je verhalen.
    p.s. van de bloemen die je me in augustus gaf, staat de anthurium er nog fris bij.Ik denk veel aan je. Kan het nog mooier worden na de Goby woestijn??? ,
    h.gr .groet.

• 01 November 2007 - 09:39

Marijcke:

Hallo Oda, leuk je zo te kunnen volgen, Maak er wat moois van en probeer zo veel mogelijk te genieten. Ik pas wel op de Geerkamp op.

• 04 November 2007 - 16:54

Frans En Bep:

Oda ondanks al dat reizen zie je er toch goed uit. Wij hebben n.l. ook naar expeditie Robinson gekeken en vonden jou daar erg mager geworden. Maar zoals je al verteld eten jullie regelmatig en bij de expeditie was dat onvoldoende voor handen. Groetjes van Ons