Oude liefde roest niet..... - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Oda Roelofs - WaarBenJij.nu Oude liefde roest niet..... - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Oda Roelofs - WaarBenJij.nu

Oude liefde roest niet.....

Door: Oda

Blijf op de hoogte en volg Oda

04 Oktober 2007 | Mongolië, Ulaanbaatar

Ha, die Hollanders,

Ja, de woestijn is nog altijd overweldigend!!!!!
Dat werd meteen duidelijk toen we op 18 september de Gobi inreden, nadat we bij het guesthouse afscheid hadden genomen van onze gastvrije Mongoolse familie. Moeder gaf ons een dikke zoen en besprenkelde de ramen van een oud Russisch legerbusje met een lepeltje melk voor geluk. Bij dit vehikel hoorden een dikke chauffeur en een Engelssprekend meisje, die ons zouden begeleiden.
De eerste dagen reden we vaak over uitgestrekte vlaktes, maar aan de horizon zag je altijd wel weer wat heuvels. Alles leek hier behoorlijk groen maar van dichtbij waren het gewoon dorre sprietjes. Toch leven daar veel nomaden want we zagen kuddes schapen en/of geiten, koeien, paarden en af en toe kamelen. In de verte stond dan altijd wel zo'n ronde tent (ger). Toen we stopten bij een grote kudde ontmoetten we de bijbehorende Mongoolse familie. We probeerden Nicole (een van de Belgische vrouwen) te slijten aan de zoon, maar opa had ook wel belangstelling. Dan moest ze wel mee vee drijven want ze gingen net 'verhuizen'. Regelmatig werden we ook uitgenodigd in een ger, of we gingen gewoon naar binnen want dat schijnt hier de gewoonte te zijn. (De chauffeur wilde het liefst overal stoppen.) Bij een familie kregen we thee en een soort oliebol, bij een andere weer paardenmelk, wodka en van geitenmelk gemaakte koekjes. Binnen kon je zien of ze arm of rijk waren want soms zag je in de tent alleen het frame, maar bij andere was de binnenkant bekleed met prachtige kleden en stonden er fleurig geschilderde kastjes. De moderne tijd had ook hier al zijn intrede gedaan want hier en daar stond er een motor of een zonnepaneel buiten. De mensen waren allemaal even gastvrij en het viel me op dat ze een mooi, spierwit gebit hadden dus die tandpastareclame in Ulan Bator leek hier niet van toepassing. Maar goed dat ze geen hypotheek hadden want soms kon je oneindig ver kijken.
We reden honderden kilometers door deze omgeving. Volgens onze gids zaten er wolven en slangen dus sliep ik de eerste nacht in mijn superlichte minitent (komt geen wolf doorheen, ha ha), maar de sterrenhemel was te uitnodigend en bovendien zagen we onderweg alleen grote marmotten lopen, dus legde ik mijn slaapzak voortaan gewoon op de grond. 's Morgens stonden er een keer een stel kamelen op 50m afstand; dat was leuk ontwaken.
Behalve door uitgestrekte gebieden stuurde de chauffeur zijn bus ook tussen heuvels, bergen en rotsen door. Vaak stopten we om een eind te lopen, rotsen op te klauteren of door de bergen te wandelen. In de woestijn rijden was zelfs vermoeiender dan lopen. De 'weg' was meestal een soort karrenspoor, of niets, maar nooit vlak. Bulten, stenen, gaten, rotsen, oude rivierbeddingen; we botsten overal doorheen. Het leek vaak een pretparkattractie (kan ik toch nog meegaan, Tom!), maar het ging allemaal goed. Op een bepaald moment kwamen we ineens op een plek waar het onlangs geregend had. Daar bloeiden plantjes in allerlei kleuren. Verbazingwekkend. Het allermooist vond ik echter de zandduinen waar we een paar dagen op kamelen, en af en toe lopend, doorheen gingen. We klommen op de toppen waar je een adembenemend uitzicht had. Ongelooflijk dat zand zo prachtig kan zijn. Toch is de Gobi anders dan de Sahara want waar het zand eindigde, begonnen weer de eindeloze vlaktes, hoewel er nu alleen nog kamelen liepen. Onderweg bezochten we de ouders van Khuu, ons gidsje, waar we in de ger sliepen, maar daar waren ook andere toeristen dus was ik blij toen we weer verder trokken. Toen het 's avonds stormde werd buiten slapen lastiger, dus zetten we toch maar de tent op. Geen probleem, alleen is het een kunst op zich om als vrouw met minimaal windkracht 12 in de natuur te plassen, zeker na het ontdekken van een schorpioen.
Overdag was het altijd stralend weer. De lucht had meestal een onvoorstelbaar mooie, intens blauwe kleur, hetgeen, in contrast met de bergen, prachtige plaatjes opleverde. En 's avonds was de zonsondergang soms spectaculair. Dan kleurde de hele hemel boven ons van dieporanje tot felpaars. Ik raakte helemaal onder de indruk van die fantastische omgeving. Blijkbaar zaten er ook nog steeds wolven want onderweg kwamen we een aantal wolvenverschrikkers tegen (uitleg van Khuu), met een skelet als hoofd en verder een T-shirt. Ook zagen we steeds meer aasgieren en, op de open vlaktes, minder kamelen. Het landschap werd nog heuvelachtiger. De bergen hadden ontzettend veel verschillende kleuren, hoewel ze allemaal even kaal waren. Hier werd het 's nachts ook kouder. 's Morgens stond het ijs dan op de tent.
Op een gegeven moment kwamen we plotseling bij een 'stadje'. Ze hadden er zelfs een markt, die bestond uit containers. Iets later namen we twee Mongoolse liftsters mee die we 40km verderop bij hun ger afzetten. Ze nodigden ons uit om thee te drinken en serveerden er een soort spijs bij. We moesten ook een sterk alcoholisch drankje proberen, gestookt van jakmelk. Het bleek een heel leuke familie te zijn. Ze kookten voor ons op een heel praktische kachel waar een wok in paste. Er werd gestookt met drollen want daar is geen hout te vinden. We aten rijst met vlees en groenten (Els zonder vlees) en ik kreeg ook een stukje marmottenvlees. Deze nomaden hadden nog nooit buitenlanders op bezoek gehad. Het was zo gezellig dat we ook moesten blijven slapen. 's Avonds zongen we om beurten. Terwijl wij het bij karnavalskrakers hielden, klonken hun liedjes fantastisch. Voor we gingen slapen deden we nog een soort dobbelspelletje met botjes. We beloofden foto's op te sturen voor we vertrokken (als ze ooit aankomen in dit niemandsland), en vervolgden onze tocht door de rotsachtige omgeving vol stenen waar nu steeds meer jaks liepen. Uiteindelijk belandden we bij een vulkanisch gebergte. Daar maakten we een tocht van drie dagen op paarden. Het was wel even wennen omdat ik nog nooit op zo'n dier gezeten had, laat staan hem zelf 'bestuurd', maar gelukkig waren het lieve beesten. Dat moest ook wel want de tocht ging door het water, tussen lavastenen en -rotsen door en een paar keer over een hoge berg. Ik raakte zo vertrouwd met mijn schimmel dat ik het laatste rechte stuk in een draf eindigde.
De laatste dag reden we een stukje op een asfaltweg toen we een klapband kregen. Dat was even schrikken omdat onze chauffeur juist daar de vaart erin had, maar hij slaagde er in het busje zonder problemen tot stilstand te brengen, zodat we vies maar voldaan bij ons logeeradres arriveerden.

Mongolië heeft helemaal aan mijn verwachtingen voldaan. Een eind met de nomaden meetrekken zou te beperkt geweest zijn omdat die in een bepaald gebied blijven. De Gobi is zo uitgebreid en overal zo verschillend dat je zonder auto veel te weinig zou zien. En onze Belgische maatjes hadden hetzelfde gevoel voor de natuur als wij dus het was echt een grandioze tocht.
We zijn weer terug in Ulan Bator maar vertrekken zaterdag naar China.

Mazzel,
Oda

  • 04 Oktober 2007 - 11:15

    Rikie,:

    Prachtig zoals je het allemaal beschrijft en met de foto's erbij krijgen wij een goede indruk van hoe het daar in die weidsheid is. Nu op naar China en laat het ons daarna weer op afstand meebeleven. We kijken ernaar uit!
    Je was een paar keer goed in beeld bij E.R.!
    Groetjes en liefs van
    Rikie en Ad

  • 04 Oktober 2007 - 12:55

    Nick:

    WOOHOO!! De foto's zijn gelukt! Dat maakt het nog leuker om de site te bekijken.
    Hopelijk heb je genoten van de rust, want china is heeeel anders! Gelukkig is ook daar een woestijn.

    Het ziet er echt super uit mam! Ga zo door en alvast een fijne kerst!

  • 04 Oktober 2007 - 15:13

    Jopke:

    Oda, hoe moet het nu nog mooier worden????De foto dat je op de kameel zit, staat voorlopig op mijn bureaublad.Geweldig dat het je gelukt is de fotoreportage op de site te zetten.
    Liefs, ook voor je reismaatje.
    p.s.`K zag je ook nog even op Robinson Island.

  • 04 Oktober 2007 - 16:00

    Kees Broekman:

    Fantastisch Oda, zoals je het allemaal beschrijft. De gastvrijheid van die mensen, ongelooflijk. Op tv had ik natuurlijk al wel het een en ander over de Gobi gezien, ook over hun gastvrijheid, maar dan denk je als domme Europeaan, dat ze dat doen omdat ze op tv komen en om aandacht te trekken voor hun armoe en problemen. Maar nee zo zijn die mensen echt. Daar zijn wij lompe boeren bij. Geniet maar verder!

    Groeten van Kees en xxx

  • 04 Oktober 2007 - 17:23

    Tom En Karin:

    Dag mam en Els, sjieke foto's zeggen ze dan hier in Herkenbosch, dat voelt trouwens bij het lezen van dit verhaal nog kleiner dan het plaatsje al is. Het overnachten bij de lokale mensen klinkt een beetje als wat die mensen van peking expres ook deden. Heb je ook een handje zand bewaard?
    Dikke kus van ons!

  • 04 Oktober 2007 - 18:02

    Rob En Riet:

    Tjonge Oda, wat kun jij heerlijk verhalen, we zien je nu meer dan ooit via internet en E.R. Vond het erg leuk daar een "bekende" te zien! Je kwam vaak genoeg in beeld. Om op Nick's reactie terug te komen.... wie maakt nu die moooie nieuwjaarskaarten? We willen graag onze collectie op peil houden(grapje hoor). Wensen je een geweldige China-tijd toe!! Hartelijke groetjes Rob en Riet.

  • 04 Oktober 2007 - 20:27

    Thea:

    Wat een prachtige tijd heb je gehad in de Gobi woestijn.
    Wat een gastvrije mensen daar en wat een prachtig weids landschap.
    Leuk dat de fotos gelukt zijn, ik zie je genieten.
    Wel apart Oda te paard.
    Ik wens je een hele fijne tijd in China
    Groetjes

  • 04 Oktober 2007 - 21:05

    Dora:

    Hoi Oda,
    Wat heerlijk om weer wat van je te horen en wat fijn dat alles aan je verwachtingen voldoet. Geniet in China.
    Ik zie dat de afritsbroek die we kochten goed van pas komt! Met Woutje gaat het goed. Is nu in ziekenhuis in Veghel.
    Groetjes Dora

  • 05 Oktober 2007 - 07:29

    Hannie:

    Oda, bedankt voor je steun.
    Het doet goed als mensen aan je deken zelfs als ze ver weg zijn.

  • 05 Oktober 2007 - 18:02

    Trudy:

    gaaf zeg, die foto's om maar niet te spreken over die grijnzende blik van jou. ik zie dat je echt aan het genieten bent. ik wacht nu al vol spanning op je volgende mail, als je terug komt moet je maar een boek schrijven over je gebeurtenissen. dat wordt vast een bestseller, krijg je de gouden griffel of zo. word je toch nog beroemd. nog veel plezier de komende maanden en we horen en zien wel van je. groetjes en een dikke kus van de betzies

  • 06 Oktober 2007 - 18:55

    Jorine:

    Inderdaad, met de foto's maakt het het allemaal toch een stuk levendiger!
    Nu zie ik wat wij allemaal gemist hebben door deze stop niet te maken. Heb er wel een beetje spijt van eerlijk gezegd, wat een natuur zeg, echt prachtig!
    En dan al die verschillende vervoersmiddelen --> had je (net als Nick) ook zo'n last van je knieen tijdens het paardrijden?
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal en de bijbehorende foto's!

    Liefs

  • 06 Oktober 2007 - 20:05

    José:

    Hoi Oda Geweldig weer om je verhaal te lezen en leuk om nu ook wat foto's te zien. Dit is denk ik echt genieten voor je. De foto van die Mongoolse familie echt leuk (de andere foto's ook hoor)
    Ik heb je trouwens al een keer op tv gezien.
    groetjes en weer tot schrijfs José

  • 07 Oktober 2007 - 15:39

    Mia:

    Oda, echt fantastisch hoe jij kunt verhalen. Wat zie je veel en wat maak je bijzondere dingen mee! Ik volg je en geniet met je mee. Groetjes ook aan Els Mia

  • 08 Oktober 2007 - 07:00

    Jaap:

    Nou Oda, leuke avonturen hoor! Ik ben wel een beetje jalours... :D
    Het lijkt me een geweldig en ongerept land en dus een hele mooie ervaring.

    Heel veel plezier en een super tijd gewenst en ik hoor/zie graag wat meer als je weer terug bent.

    Groetjes,

    Jaap

  • 09 Oktober 2007 - 10:30

    Fam Roelofs:

    Hoi Oda,

    Het ziet er allemaal mooi uit.
    Je hebt mooie foto's geplaatst en zo kunnen we genieten van de omgeving.

    Hou je goed en veel plezier.

    Trudy Rob Dennis en Fiona

  • 09 Oktober 2007 - 12:10

    Hoi Oda En Els:

    Wat fantastisch dat wij zo ook een beetje jullie geweldige reis kunnen meemaken. Ik had verwacht dat het zand veel lichter zou zijn. Een beetje zoals in de zandbak.
    Oda, ik heb je al een paar keer op de tv gezien. Afgelopen zondag zag ik je vol in beeld. Je stond te klappen.
    Ik vind het een heel mooi programma. De omgeving is schitterend. Daar kreeg ik de kriebels van. Ook van die beestjes trouwens.
    Ik ben benieuwd hoe jij het straks zult ervaren om het programma te zien.

    Ik heb intussen een brief geschreven naar een gerenommeerd bedrijf. Denk maar aan ons gesprek in Nieuwe Gein. Ik ben benieuwd of ik een reactie krijg. Ik laat het wel horen. Moet ik jouw naam dan maar noemen?

    Oda en Els, ik wens jullie veel plezier en geluk in China. Ik kijk weer uit naar een nieuw verhaal over een heel andere wereld.

    Groetjes

    Francine

  • 10 Oktober 2007 - 14:01

    Tonny:

    Wat zul jij als woestijnaanbidster genoten hebben van deze tocht. Het straalt van je gezicht af. Ik denk dat je hiervan meer zult genieten als van het Robinson avontuur. Maar ook dat avontuur zijn we aan het volgen.

    Een fijn vervolg van de reis!!

    The Ernst family

  • 13 Oktober 2007 - 19:38

    Wim Van Dijk:

    Hoi wereldreiziger,
    Alles goed ? Ik heb je verhalen uitgeprint en ga ze dadelijk op mijn gemak lezen. Wat ik al gezien heb lijkt mij een fantastisch avontuur. Geniet ervan. Ik mail je pas nu, omdat ik de juiste naam van je site kwijt was. Tot Rikie mij wees op jouw mail. Stom he ! Even wat nieuws van hier. Ik heb gisteren een heel mooi afscheid gehad van het schoolbestuur. Verder kregen wij bericht van het overlijden van Frans van Uittert. Hij heeft een paar weken geleden een hartstilstand gehad en is toen wel gereanimeerd, maar uiteindelijk is hij er toch aan bezweken. De begrafenis is dinsdag 16 oktober.
    Ik mail je binnenkort weer. Goede reis verder.
    Hartelijke groeten van Betty en Wim.

  • 14 Oktober 2007 - 10:54

    Henriette:

    Vanuit Cyprus 'reizen' we met je mee. Fantastisch wat jullie allemaal meemaken: een wereld apart. Ben heel benieuwd naar jullie Chinese avonturen.
    groetjes,
    Henriette

  • 04 November 2007 - 17:17

    Frans En Bep:

    Hoi Oda daar zijn we weer. Jij geniet zo te zien op de foto,s maar wij net zo dat wij dit allemaal kunnen volgen. Was je niet moe van het ritje op het paard leek ons een beetje klein . OP da Kameel zat je echt met een bigsmile van wie doet mij wat.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mongolië, Ulaanbaatar

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Februari 2008

Genieten, genoot, genoten.....!

20 Januari 2008

Op en neer en heen en weer.....

06 Januari 2008

De lange, hete zomer.....

23 December 2007

In the middle of nowhere.....

09 December 2007

Van apen naar kangoeroes.....
Oda

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 26555

Voorgaande reizen:

04 September 2007 - 03 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: