Trappen en treinen in China..... - Reisverslag uit Xi'an, China van Oda Roelofs - WaarBenJij.nu Trappen en treinen in China..... - Reisverslag uit Xi'an, China van Oda Roelofs - WaarBenJij.nu

Trappen en treinen in China.....

Door: Oda

Blijf op de hoogte en volg Oda

14 Oktober 2007 | China, Xi'an

Hallo luitjes,

Wat gezellig dat jullie een beetje meereizen. Keibedankt allemaal!!!

We hebben Mongolië nog even in het wit gezien want het sneeuwde toen we vertrokken. De volgende dag reed de trein al in China tussen hoge bergen en door talloze tunnels en na een ritje van dertig uur belandden we in Peking. Van de woestijn naar een miljoenenstad, een groter contrast is bijna niet mogelijk. Even wennen aan het gekrioel, maar we vonden al vlug een hotelkamer in het centrum voor 6 euro per persoon (zonder raam 5 euro). Toen we het toilet testten spoot het water echter omhoog zodat we meteen nat waren. Wel handig, wc en douche ineen, maar we gingen toch maar even klagen. Daarna kregen we een andere kamer met betere voorzieningen, inclusief zeep, douchefris, shampoo, tandenborstel met tandpasta, een leuke kam en slippers. Alleen hing de douche nu zowat boven de wc maar dat was in elk geval beter dan andersom.
We zaten op vijf minuten loopafstand van de Temple of Heaven dus als echte toeristen gingen we daar natuurlijk kijken. Ik miste het hemelse gevoel maar het bijbehorende park was heel gezellig. Daar waren mensen bezig met muziek, spelletjes of sport (een soort karatebewegingen). Ondanks de drukte vielen we blijkbaar op want een stel Chinese vrouwen wilde per se met ons op de foto. Na een lekker broodje en een blikje (!) koffie wandelden we naar De Verboden Stad die gelukkig open was (ha ha). We liepen er uren rond want iedere keer was er weer een volgende tempel; heel kleurrijk maar een beetje veel. Het plein vond ik interessanter. Het leek wel een bloemencorso. Overal waren met bloemen schitterende afbeeldingen gemaakt, vooral gebaseerd op de Olympische Spelen van 2008. Op de terugweg was het al donker maar het centrum was één grote lichtreclame. Ik keek mijn ogen uit. Het was overal druk maar hier bestonden tenminste verkeersregels, al moest je regelmatig naar een groen stoplicht zoeken omdat de weg zo breed was dat de paal 40m verderop stond.
Al dat gesjouw met veel trappen was wel een goede voorbereiding op The Great Wall ofwel de Chinese Muur, want ik had me er op verheugd daar eindelijk te lopen. Maar toen we er na een busreis van anderhalf uur aankwamen vond ik het nogal een circus. Je kon ook niet doorlopen want bij elke hoge toren moest je dezelfde weg weer terug. We hadden tweeëneenhalf uur de tijd dus gebruikte ik die maar om zoveel mogelijk trappen te lopen. Een aardig uitzicht maar vooral een goede training, zodat ik topfit was om het Summerpalace te trotseren. Weer een heel park met veel gebouwen en trappen, maar wel leuk.
Verder wilde ik per se iets van de Olympische Spelen zien maar alles was nog in aanbouw. Op afstand konden we onder andere het stadion zien, maar de Chinezen zullen nog hard moeten werken om alles op tijd af te krijgen. Daar zijn ze zo te zien wel goed in. Volgens mij stampen ze hier honderden torenflats tegelijkertijd uit de grond. Peking lijkt dan ook een splinternieuwe stad maar we hebben nog wel een oud, sfeervol stukje kunnen ontdekken. Toch waren we de drukte na een paar dagen echt beu, dus zakten we wat af naar het zuiden. Els werd jarig in de trein. Omringd door Chinezen sliepen we boven in een zespersoons coupé. Om 22.00 uur ging het licht uit maar ik wilde toch iets versieren, dus knutselde ik in het donker met mijn zakmes en touw een verjaardagsslinger van inlegkruisjes en hing die tussen onze bedden. De mensen beneden ons zaten 's morgens wel even raar omhoog te kijken maar het was tenminste een beetje feestelijk. De verjaardag vierden we verder in Pingyao, waarvoor we eerst nog een stuk met de bus moesten. Plotseling werden we ergens buiten dit plaatsje gedumpt. Daar werden we opgewacht door een mannetje dat ons met rugzak en al meesleepte over een sloot en tegen een steile modderhelling op, naar zijn brommer met bankjes erachter waarmee hij ons alsnog naar het oude vestingstadje bracht (na onderhandeling natuurlijk). Er was inderdaad genoeg te zien, onder andere een ommuurd gedeelte waar je door oude Chinese straatjes liep met van die kleine, overvolle winkeltjes, maar de volgende dag gingen we weer verder.
Omdat we 's avonds vertrokken kregen we van de omgeving niet veel mee. Wel van de mensen nu we steeds een lokale trein hadden. In de wachtruimte werden we constant aangestaard. Op een bepaald moment begon een leuk Chinees meisje tegen ons te praten. Ze kende nog niet zo goed Engels. Wij probeerden haar wat bij te brengen en zij leerde ons wat Chinese woorden, maar binnen de kortste keren stonden er tientallen mensen om ons heen en werd het echt lachen.
De trein was deze keer echt goor maar als je slaapt ruik je gelukkig niets. Voor we in Xi'an uitstapten konden we nog even genieten van het veranderde landschap. Het leek net of de bodem uit verschillende verdiepingen bestond, Zelfs als we bergen tegen kwamen waren het net op elkaar geplakte laagjes. Grappig om te zien.
We zitten nu in het Youth Hostel (!) in Xi'an, weer een mooie grote stad maar ook hier zijn we niet van plan lang te blijven want ik heb wel weer genoeg cultuur gesnoven. We willen naar het westen van China reizen, waar hopelijk de Takla Mahan-woestijn wacht.

Groetjes weer,
Oda

  • 14 Oktober 2007 - 11:45

    Wim En Betty:

    Hoi Woestijnridder,
    We hebben genoten van je reisverslagen. We hebben geprobeerd je reis in de wereldatlas te volgen, maar in midden-Rusland waren we even de weg kwijt. Is niet erg, zolang jij de weg maar niet kwijt raakt. We volgen je op de voet. Tot gauw.
    Groeten van Betty en Wim

  • 14 Oktober 2007 - 13:57

    Rikie:

    Ha die Oda (en Els)
    Hihi.... een slinger met inlegkruisjes. Je blijft ook onverbeterlijk!!Ik kan mij voorstellen dat jullie de drukke steden weer gaan verlaten en gaan voor de woestijn, ook al was het natuurlijk super om de cultuur daar te snuiven en zelf een bezienswaardigheid te zijn. Je ziet, als je berichtje binnenrolt kan ik het niet laten en móet ik je belevenissen meteen even lezen;-) Dus tot de volgende!!!
    De groetjes voor jullie beiden en doeiiiiii
    Rikie en Ad

  • 14 Oktober 2007 - 16:40

    Francien :

    Hoi Oda en Els,
    Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken. Elke dag weer vol verrassingen! Ik krijg wel de reiskriebels als ik je verhaal lees, Oda!
    Groeten en goede reis verder!
    Francien

  • 14 Oktober 2007 - 17:02

    Wim:

    ha die oda heel erg mooi die foto,s en je ziet er steeds beter uit,zie dat je er erg van geniet maar die kamelen daar schrik je toch niet van bij pd lopen ze ook vrij rond nog veel plezier en kijk nu al uit naar je volgende brief groetjes wim betz

  • 14 Oktober 2007 - 18:07

    Jopke:

    Dank voor je mail. Alles goed hier. Kwam goed uit dat je "de trappen" flink geoefend had in het laatste jaar. Nu draaide je je hand er niet voor om. Tijd om de natuur weer in te trekken, jou kennende. Met liefs , Jopke

  • 14 Oktober 2007 - 21:26

    Thea:

    Creatief met inlegkruisjes, mischien iets voor een tv programma.Wat een prachtig verslag heb je weer geschreven, ik geniet er elke keer van. Oda ik heb een kennis beloofd jou te vragen om buitenlandse munten voor haar mee te brengen als je terug komt. Bij deze dus. Kijk maar of het je lukt, anders is het niet nodig hoor. Ik heb je net bij Robinson gezien, je kreeg op de valreep nog een blauwe sjerp, sjawl of hoe noem je zo'n ding van die Rudi. Je zit er dus nog in. Dus volgende week weer kijken.
    Ga maar weer fijn verder genieten van je prachtige reis.
    Groeten ook aan Els

  • 15 Oktober 2007 - 11:35

    Annette:

    he wereld reizigster. bedankt voor je felicitatie. leuk dat je er aan gedacht hebt. wat een trip zeg. ongelooflijk en wat een mooi foto's. wij hoeven niet meer te gaan, zien alles wel door jouw ogen.
    veel plezier nog en pas goed op jezelf.

  • 15 Oktober 2007 - 17:58

    Martijn Kranen:

    Hallo Oda
    Ik was van middag met mijn nicht en jou schoonzusje Betty bij de man van mijn nicht. Ze had het over jou reizen en dat ik via dit medium naar jou reizen kon kijken, en ik sta verstompt van dit alles.
    Petje af Martijn Kranen

  • 15 Oktober 2007 - 18:26

    Harrie:

    Oda,
    Je ziet er wat relaxter uit dan op dat Robinson eiland ... maar dat was vóór je alsnog werd gekozen om bij de laatste 40 te blijven. Ben benieuwd hoe dat verder gaat. Maar ja dat weet jij natuurlijk.
    Leuk om te lezen dat je op al die plaatsen komt waar ik een enkele keer of regelmatig kwam. Als het toen al druk was waren het chinezen, dat wel.
    Pas op met proosten en mautai of hoe dat spul ook gespeld wordt. Ik had je mijn China Guide Book uit 1985 moeten meegeven dan zag je de grote 'vooruitgang', nou ja wat heet.
    Groeten en geniet van de terracotta soldaten-beelden in Xian. Mag je niet missen of je moet genoegen nemen met de kleine replica's bij mij in huis.
    Harrie


  • 16 Oktober 2007 - 18:50

    Jac.:

    Aan je ogen op de foto's is te zien dat je van alles geniet, hou dat vol en geniet, geniet, geniet. liefs jac en henk

  • 16 Oktober 2007 - 19:27

    José:

    Hallo Oda,
    Vandaag heb ik het op mijn werk nog over jou gehad. Dat ik het hartstikke leuk vind wat jij onderneemt, maar dat ik het niet zo doen... nou meer dat ik het niet zou durven. Nou ik zie en lees wel dat je geniet. Ik volg je ook nog op t.v., dus ik zie je eigenlijk nog meer dan toen je in Nijmegen was. Nou tot schrijfs weer.
    Groetjes José

  • 16 Oktober 2007 - 19:29

    Joke:

    hallo Oda,
    dat is eventjes geleden dat we elkaar zagen,alhoewel het nu maar van een kant komt[leuk je weer te zien]ben een beetje jaloers op je belevenissen, geniet er van,ik blijf je zeker volgen.
    veel mooie dingen toegewenst op jullie verder reis,
    lieve groetjes Joke.[zusje van Betty]

  • 17 Oktober 2007 - 12:33

    Monique:

    Hallo Oda,

    Het is voor ons echt dubbel genieten...de geweldige verhalen nu met mooie foto´s om het plaatje helemaal compleet te maken en vol spanning elke week weer kijken naar Robinson om ook maar een glimp van jou op te vangen. (Volgens mij hebben ze wel onze geheime taal eruit geknipt). Je doet het toch allemaal maar!

  • 17 Oktober 2007 - 20:59

    Marijke:

    Ha die Oda, wat leuk zeg met al die mooie foto's erbij dat maakt je verhalen nog leuker om te lezen, het is al vaker gezegd maar je ziet idd op foto;s dat je er van geniet. Blijf dat ook doen meid!!! Ik wacht alweer op het volgende spannende verhaal. Groetjes Marijke

  • 18 Oktober 2007 - 11:13

    Nick & Jorine:

    Waarom ga je naar dat deel van de chinese muur. Dat is aansluiten en hossend over de muur. Jammer!

    Nou weer op naar de woestijn in het westen. Geniet van de natuur op de weg er naar toe. Die is erg mooi!

    Hoe waren de terracotta warriors?

    Kus van ons

  • 18 Oktober 2007 - 19:22

    Gerda Limbeek:

    Hoi globetrotters,
    Oda, wat beleef je veel, om nooit te vergeten denk ik.Je ziet er stralend uit en zo'n verjaardagsslinger zal ik onthouden. Geniet er verder van laat je verrassen door wat je dagelijks tegenkomt.
    Groeten, veel plezier.

  • 19 Oktober 2007 - 14:29

    Bram En Carina:

    Hai mam!
    Zo te zien gaat alles nog goed en hebben jullie al heel wat gezien. De flauwe humor is gelukkig nog aanwezig ;) wel boffen dat de verboden stad open was. Veel plezier alvast in de volgende woestijn...en tot snel.
    groetjes Bram en Carina

  • 20 Oktober 2007 - 15:01

    Dory:

    Hoi Oda, Op aanraden van Hans zet ik mijn antwoord op jou mailtje hierin. Ik had je mailtje nml. gewoon beantwoord. dus hieronder mijn reactie.
    Ik moet gewoon lachen dat jij aan mij denkt daar in dat verre China. Open
    zojuist de mail en ja hoor een bericht van jou. Zo leuk om te lezen. Dank je
    wel hoor voor je felicitatie. Jammer dat je een rotdag hebt, is dat het
    weer???? Je verhalen zijn zo geweldig en leuk om te lezen. Je berichtje dat
    je onderdook in de woestijn voor zo'n 16 dagen, was leuk en ik dacht dan
    zorg ik als zij terug is dat er een berichtje van mij op staat. But times
    fly en wat er achter aan hoort. Het gaat zo snel dus nu mail ik je zelf maar
    gelijk even. Wat fantastisch toch dat je zo snel contact kunt hebben met
    elkaar en zo ver van elkaar vandaan. Nou meissie wij blijven je volgen en
    lezen wel hoe en wat. Geniet maar lekker (of je dat niet doet) en een dikke
    kus van ons allemaal.
    Dory.


  • 04 November 2007 - 17:27

    Frans En Bep:

    Oda wat een geweldige mooie foto,s. Vond het ook komisch om te lezen dat je een leuke Feest-slinger had gemaakt voor je vriendin je moet maar op het idee komen.
    Maar dat is voor jou niet moeilijk met je creatieve inslag. Verder veel goeds en tot horens

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Xi'an

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Februari 2008

Genieten, genoot, genoten.....!

20 Januari 2008

Op en neer en heen en weer.....

06 Januari 2008

De lange, hete zomer.....

23 December 2007

In the middle of nowhere.....

09 December 2007

Van apen naar kangoeroes.....
Oda

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 26556

Voorgaande reizen:

04 September 2007 - 03 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: