On the way to Heaven..... - Reisverslag uit Kashgar, China van Oda Roelofs - WaarBenJij.nu On the way to Heaven..... - Reisverslag uit Kashgar, China van Oda Roelofs - WaarBenJij.nu

On the way to Heaven.....

Door: Oda

Blijf op de hoogte en volg Oda

23 Oktober 2007 | China, Kashgar

Hoi iedereen,

Bedankt allemaal weer voor jullie positieve reacties. Blijft leuk!!!

In Xi'an was het warm en druk. We bestelden dus een koel 'Hans-biertje' bij onze heerlijke rijstschotel, die we intussen natuurlijk met gemak naar binnen werken met stokjes. We hebben de stad nog vanaf de Bell Tower bekeken en zijn met de bus naar het Terracotta-army gegaan. Inderdaad indrukwekkend, al die ondergrondse beelden. Toen vonden we het tijd voor weer een treinreisje (ha ha). Deze keer stapten we 's morgens in en reden al snel tussen de maisvelden. Op de huizen en schuren lagen overal kolven te drogen. (Je kunt ze hier ook langs de weg bij zo'n karretje kopen.) Daarna veranderde het landschap weer in prachtige, veelal kale bergen met veel bruggen en water er tussendoor. We reden er de rest van de dag doorheen, of onderdoor want we gingen tunnel in, tunnel uit. Lekker om de natuur weer te voelen. Na een nachtje in onze luxe coupé was alles ineens anders want toen ik uit het raam keek, zag ik een mooie witte zandvlakte. Bovendien kwam net de zon vanaf de grond omhoog, een magnifiek gezicht. Net toen er ook zandduinen in zicht kwamen waren we op onze plaats van bestemming, namelijk Dunhuang. Een beetje vreemd, zo'n modern stadje in deze omgeving, maar toen we een eind gingen lopen bleek dat een paar honderd meter voorbij de flats heel armzalige, lemen huisjes stonden en in de buurt waren vrouwen met kleurige hoofddoeken bezig katoen te plukken op veldjes met dorre planten.
We maakten een uitstapje naar de Magao-grotten met boeddhabeelden; heel mooi maar je mocht alleen met een gids meelopen. Omdat ik meer geïnteresseerd was in de omgeving hebben we een dagje fietsen gehuurd (mijn knieën kwamen wel boven het stuur uit, maar ja), en zijn naar de zandduinen gegaan. Helemaal perfect. Ik heb een tijd over de zandheuvels gelopen (Els bleef bij de eerste lekker in het zonnetje zitten). Ik liep er helemaal alleen met overal zand om me heen. Bij de steile duinen gleed ik op mijn billen naar beneden, maar van het uitzicht boven raakte ik helemaal in jubelstemming. Mooiere natuur bestaat er bijna niet. Na een hele tijd zijn we pas terug gefietst want we hadden onze 'picknickmand' meegenomen.
Nergens kon je verder iets huren voor natuurtochten dus wilden we graag overdag uit Dunhuang weggaan maar helaas ging er alleen 's avonds een bus of trein, dus kozen we toch maar weer voor een 'hardsleeper' met benedenbedden. Langzamerhand worden we echte treinexperts, hoewel het vaak moeilijk is het juiste kaartje te bemachtigen omdat hier bijna niemand een woord Engels spreekt en de plaatsnamen ook alleen in het Chinees aangegeven zijn. Gelukkig zijn cijfers wel overal hetzelfde, dat scheelt. Er lopen wel massa's mensen in uniform rond en ze hebben strenge regels. Zonder kaartje kom je het station niet in, je bagage moet iedere keer door de scanner en iedereen moet voor alle treinen in de wachtruimte blijven want het perron mag je pas op als de trein in aantocht is. We moesten daar zelfs een keer met vier man netjes achter elkaar gaan staan. En in de trein moet je je kaartje afgeven en krijg je er een ander voor in de plaats. Voor je uitstapt wordt het dan weer omgeruild. Ook wordt er geregeld gedweild of geveegd, zelfs in die smerige trein (ideetje, José?). Heel komisch allemaal. Zo creëer je in ieder geval wel banen!
Nu hadden we een ruime coupé met kamelengordijntjes maar die schoven we 's ochtends natuurlijk opzij want we reden weer over vlaktes met wat bergen, alleen had alles nu een grauwe kleur en in de buurt van Urumqi zag je steeds meer industrie. Bij het station was ik weer stomverbaasd. Aan de ene kant van het perron keek je op de armoedige hutjes en aan de andere zijde had je weer de moderne torenflats. Het leek wel 100 jaar verschil op enkele meters afstand van elkaar. Onvoorstelbaar.
We kwamen hier voor de omgeving en het Heavenly Lake. De weg daar naartoe bleek inderdaad de moeite waard. Ik zag zelfs weer kamelen onderweg. Het meer was prachtig, vooral de besneeuwde bergen op de achtergrond en het pad naar boven met watervallen en rotspartijen. We logeerden wel in Urumqi waar we vlakbij het station een kamer hadden gezocht. Toen we na ons uitstapje 'thuis' een kopje thee wilden zetten, brak Els het sleutelkaartje doormidden terwijl het in het slot zat. Nadat we uitgelachen waren, gingen we proberen zielig te kijken bij de balie maar ze vroegen toch 50 yuan (plusminus 5 euro). Ze stuurden wel een mannetje om onze deur te openen en daarna gingen we bedenken wat we ter compensatie mee zouden nemen: het schilderij, de spiegel, de lamp of de waterkoker, ha ha. We hebben in ieder geval voor meer dan 5 euro lol gehad. Verder vonden we Urumqi niet belangrijk. We zijn nog wel naar het park gegaan. Daar was weer een groep mensen aan het dansen. Een heel lenig meisje nodigde mij met gebaren uit, dus deed ik een tijdje mee. Ik geloof dat ik nog heel lang moet oefenen op die sierlijk armbewegingen maar het was wel erg leuk.
Aangezien de natuur hier het belangrijkst is, verkassen we nu regelmatig. De weg naar Kashgar, een oude handelsstad van de Zijderoute, was dan ook meer dan fantastisch, namelijk via de noordkant van de Takla Mahan-woestijn. Dit was wel een van de mooiste routes die ik heb gezien. De zon scheen op de onmetelijke, afwisselende vlakte waar de ene keer kraterachtige heuvels uit de grond leken te komen zodat het net een maanlandschap was, en dan weer ineens torenhoge rotsen in allerlei kleuren. Ik raakte niet uitgekeken. Geen dier, geen mens te zien, alles kaal, alles puur, alles natuur. Je snapt niet hoeveel kleuren een kaal landschap kan hebben. Helaas niet goed over te brengen op foto's maar als je deze omgeving ziet, zover je oog reikt, dan voel je je heel nietig maar o, zo bevoorrecht omdat je er zelf deel van uitmaakt. Onderweg kwamen we ook weer een gebergte tegen. We reden zo hoog dat we uren tussen de sneeuwtoppen zaten die er, vooral in de schemering, heel apart uit zagen. Het was gewoon jammer dat het donker werd maar 's morgens was er meteen weer de vlakte en het uitzicht over de wereld, een machtig gezicht.
We zitten nu helemaal in de westpunt van China maar proberen met bussen langs de zuidkant de rest van de Takla Mahan via de Zijderoute te gaan bekijken, want ik ben hier al veel hemelse namen tegen gekomen maar voor mij geldt die benaming alleen voor de woestijn: Heavenly Desert!

Till next time,
Oda

  • 23 Oktober 2007 - 13:49

    Bram:

    Hai mam,

    mooi verhaal weer. Wat een belevenissen allemaal; 1 met de natuur...
    Hier schijnt lekker de zon al is het best koud vandaag, voor het weer hoef je in ieder geval niet terug te komen. Till next Time inderdaad!

  • 23 Oktober 2007 - 17:38

    Anke:

    Hoi tante Oda,

    Erg leuk om je reisavonturen te lezen!
    Het lijkt me geweldig om zo meer van de wereld te zien.
    Zoals beloofd, ik kom bij je op de thee als je weer terug bent in Nijmegen.
    Nog veel reisplezier.
    Groetjes,
    Anke

  • 23 Oktober 2007 - 18:56

    Francien:

    Ik heb weer genoten van je verhaal Oda!
    Afgelopen zondag heb ik je op tv gezien tijdens de uitzending van Robinson ...
    Maar volgens mij is de reis die je nu aan het maken bent veel interessanter en leuker!
    groeten,
    Francien

  • 23 Oktober 2007 - 21:39

    Corry:

    Nu mag ik weer. In een woord:FANTASTISCH!!!!
    Gelukkig heb ik geen aanleg om jaloers te zijn, maar.... Een stukje van jouw verhaal, ken ik van Harrie, maar die heeft vgl. mij de woestijnen (en de kamelen) gemist. Zakelijk reizen zal toch wel anders zijn. In gedachten reis ik met je mee en volg ook je avonturen op Robinson. Je bent redelijk veel in beeld , maar ze laten je nog niet horen..
    Geniet er verder van en ik kijk uit naar je vgl. verhaal
    Liefs van ons

  • 24 Oktober 2007 - 06:31

    Nick:

    Echt fantastisch mam! Dat deel van China lijkt me echt super om te zien. Misschien een andere keer... Hoop dat je dit gevoel vast kunt houden!!

    We missen je wel hoor.

    Tot de volgende keer!!

  • 24 Oktober 2007 - 13:16

    Tonny:

    hoi Oda,

    Wel een beetje jaloers op die mooie ervaringen van jou en je reisgenote.Hier is het behoorlijk koud,terwijl jij daar lekker in die warme zon loopt.Dan is Hilvarenbeek maar een nietig klein dorp, vergeleken met die plaatsen en vlaktes die jij daar tegen komt.
    Op naar de volgende halte........

  • 26 Oktober 2007 - 12:07

    José:

    Hoi Oda
    Super weer je verhaal, dat is genieten volop. (meer voor jou dan voor mij natuurlijk,maar ja ik zou het ook niet durven). Erg mooi die terracotta-army.
    Je tip voor dat regelmatig dweilen en vegen kan ik wel eens doorgeven op mijn werk. Zullen ze vast iets meedoen!!!!!
    Nou weer tot schrijfs en veel plezier verder!
    Groejes José

  • 26 Oktober 2007 - 21:34

    Jorine:

    Ik zit nu op m'n werk achter de computer helemaal weg te dromen van dit nieuwe avontuur! Het lijkt me echt prachtig die belevenissen! Dat machtige gevoel van één zijn met de natuur, heerlijk!
    Dat is nog eens wat anders dan in je dikke wollen kleding in dit koude kantoortje je slaapdienst uitzzzzitten!!!
    xxx

  • 27 Oktober 2007 - 07:05

    Jopke:

    Hoi Oda,
    Van je verhalen krijg ik geen genoeg. Wat goed van je dat je alles met de mooie foto` en al op de digitalesnelheidslijn krijgt.Veel genieten en ook groeten voor Els.


  • 28 Oktober 2007 - 11:11

    Jeannette:

    Hoi wereldreizigers
    Wat een verhalen!!! Gelukkig dat jullie genieten, dan kunnen wij hier in Nederland meegenieten. Ik heb jullie een tijdje niet gevolgd. Het voordeel is dat je de verhalen achter elkaar door kunt lezen. Jullie reiservaringen van de tocht door de woetijn in Mongolie is zoals de documentairefilm over de huilende kameel en de grot van de gele hond: een aanrader voor "thuisblijvers".

    Lopen die Chinezen echt alleen maar op de grond te spugen en doen de vrouwen en kinderen daar aan mee!!!!!!!!!!

    Geniet,geniet en veel liefs Jeannette

  • 29 Oktober 2007 - 18:35

    Trudy:

    ha die oda. blij dat het zo goed met je gaat. ik zie op de foto's dat je geniet. en wij maar hard werken hier, hahaha.
    hoop weer snel van je te horen, het is net of ik ook op vakantie ben door je mooie verhalen. hou je taai he

  • 29 Oktober 2007 - 18:45

    Jan En Yvonne:

    Geweldig Oda wij zijn ontzettend jaloers dat mag je gerust weten,het is hier maar afzien in vergelijk van wat jij allemaal ziet en meemaakt!Wij zijn erg onder de indruk van jou berichten, dat je er nog tijd voor hebt,we kijken nu al weer uit naar het volgend bericht!Wij wensen jullie nog heel veel plezier de komende tijd,we zijn trouwens ook erg benieuwd of je bij je thuiskomst ook spleetogen zult hebben?

    Groetjes uit het koude Nijmegen

  • 04 November 2007 - 17:40

    Frans En Bep:

    Oda hoe heb je het zo kunnen vinden dat HANS bier, smaakte het ook nog een beetje? zal zeker wel. Jullie stralen beide wel op de foto,s en dat is een goed gevoel voor het thuisfront. Duidelijk een teken van genieten!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Kashgar

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Februari 2008

Genieten, genoot, genoten.....!

20 Januari 2008

Op en neer en heen en weer.....

06 Januari 2008

De lange, hete zomer.....

23 December 2007

In the middle of nowhere.....

09 December 2007

Van apen naar kangoeroes.....
Oda

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 26554

Voorgaande reizen:

04 September 2007 - 03 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: