Verjaagd uit de echte verboden stad..... - Reisverslag uit Xi'an, China van Oda Roelofs - WaarBenJij.nu Verjaagd uit de echte verboden stad..... - Reisverslag uit Xi'an, China van Oda Roelofs - WaarBenJij.nu

Verjaagd uit de echte verboden stad.....

Door: Oda

Blijf op de hoogte en volg Oda

01 November 2007 | China, Xi'an

Hallo allemaal,

Hè hè, we hebben er alweer een paar duizend kilometer opzitten, per bus deze keer want er was nergens een spoorlijn te bekennen in dat deel van China.
In Kashgar was het nog erg leuk. Dit stadje leek niet Chinees maar Arabisch. Hoewel wij in een modern gedeelte logeerden, leek het wel of we in een andere tijd waren beland. Dat gevoel bleef onderweg een hele tijd. In het begin kwamen we door een aantal bijbelse dorpjes en zagen honderden ezelkarretjes, maar later kwam de woestijn in al zijn schoonheid weer voorbij. De Takla Mahan is voor het overgrote deel een zandwoestijn; mijn favoriete gebied dus. Het was dan ook van begin tot eind genieten. Niet alleen van de kale zandvlaktes en -duinen, maar deze keer was de grond af en toe begroeid. Dan zag je overal verspreid lage, ronde struikjes waardoor het leek alsof de hele woestijn versierd was. Ik vond het zó mooi!!! Soms stonden er ook wat knalgele boompjes vanwege de herfst. In combinatie met het zand was dat Kunst die in geen museum te zien is. Van mij had de tocht veel langer mogen duren. Ik had ook graag in de woestijn geslapen maar die lokale bussen stoppen helaas alleen in de bewoonde wereld, dus overnachtten we in woestijndorpjes.
Behalve de busreis begon onze rit met wat strubbelingen. 's Morgens moest ik in ons hotelletje in Kashgar al betalen omdat ik het doosje condooms open had gemaakt (zo'n doosje paste hier sowieso niet), daarna stonden we bij het verkeerde busstation en in Hotan werden we een uur na aankomst weer uit ons hotel gezet. Het was ook maar een vies hok waar net een bed in paste en bij het 'gat' op de gang kon je beter je ogen en neus dicht houden, maar toch, zomaar in het donker op straat gezet. Het was wel een Islamitische wijk; misschien had iemand geprotesteerd tegen die wilde, Westerse vrouwen. In elk geval namen we een taxi naar de andere kant van het stadje en lieten ons bij een 'chique' hotel af zetten. Zelfs daar was het spotgoedkoop. De hal was prachtig en de kamer netjes maar de (algemene) badkamer niet veel beter dan de vorige. Ze hadden hier de wc nog niet uitgevonden, laat staan de wc-eend. Van de douche maakten we dan ook maar geen gebruik want we voelden ons schoner zonder, maar we sliepen lekker. Onderweg zijn de toiletten in China zo mogelijk nog erger. Je hangt boven een lange goot waar alles doorheen drijft. Of er zitten een rij gaten in de grond waar je gezellig met z'n allen je behoefte zit te doen. Deuren zijn er geen en papier is er al helemaal niet, maar dat waren we al gewend en gelukkig hoef ik niet zo vaak.
Van Hotan naar Qiemo hadden we een slaapbus, terwijl we overdag reden. Eigelijk was het meer hangen maar op het volgende traject reed weer een gewone bus en kwamen we op tijd aan in Ruoqiang, waar we een lange wandeling maakten om de benen weer eens te strekken. Ook hadden we na een paar dagen brood heel veel zin in rijst. Het enige restaurant dat we konden vinden was in ons hotel, waar we voor vijftig cent weer door een taxichauffeur naar toe waren gebracht. (Is een goed systeem want in deze oasedorpjes wil men liever geen buitenlanders.) De menukaart konden we niet lezen en een paar minuten 'toktoktok' leverden ook niet het gewenste resultaat op. Dus tekende ik een kip met een ei en wezen we op het laatste. De kip viel niet zo goed uit want het meisje moest zo lachen dat ze de tekening aan iedereen liet zien met het bijbehorende getok, maar we aten heerlijke rijst met gebakken ei en groenten er doorheen. Zo konden we er weer tegen. Dat was ook nodig want de dag daarna stonden we om 8.00 uur weer bij het busstation. Daar bleek geen normale bus te rijden maar er kwam wel een chauffeur met een 7-persoons auto. Hij reed pas als hij genoeg passagiers had zodat we uiteindelijk met tien mensen vertrokken. Er was ook een Chinees meisje bij dat Engels sprak. Volgens haar hadden we geluk want enkele mensen wachtten al drie dagen op 'de bus'. Ze vroegen haar of wij hier voor zaken waren want er gingen nooit vreemdelingen mee. De route was uniek. Na een vlak gedeelte kwamen we bij hoge, grillige rotsen en daarna snapten wij waarom de gewone bus hier niet kon rijden. De weg ging door rivierbeddingen, over bergplateaus, langs ravijnen en urenlang reden we hoog in de bergen door de sneeuw. Schitterend, tot we ineens tussen cementbergen zaten. Nooit geweten dat er letterlijk zo'n bergen bestaan, maar gelukkig lieten we al dat stof snel achter ons en werden we in een leuk plaatsje, genaamd Mangnai, afgezet. Daar konden we in het busstation een kamer huren (normaal waarschijnlijk voor de chauffeurs), zodat we 's morgens bijna rechtstreeks vanuit ons bed in een minibus konden stappen voor een fantastische tocht die verder door de woestijn ging. De heuvels waren hier weer heel anders. Ze hadden allerlei vormen en er lag regelmatig een wit laagje op. Ik denk dat het zout was want het glinsterde helemaal in de zon. Het zou me niet hebben verbaasd als er een marsmannetje rondgewandeld had, maar er was geen levend wezen te bekennen. Ik probeerde nog zoveel mogelijk te genieten van dit wonderbaarlijke, laatste stuk woestijn dat eindigde in een vriendelijk uitziend stadje: De Lingha. Maar daar begon de ellende. Eerst gingen we per taxi naar het station want hier was weer een spoorlijn. Het lukte niet om een trein verder te krijgen, dus weer terug naar het busstation. Toen we een kaartje wilden kopen voor de volgende dag verwees de lokettiste ons naar een man in een groen uniform, die zei van Foreign Affairs te zijn. Na wat gestuntel en een paar telefoontjes begrepen wij dat we om 8.00 uur aanwezig moesten zijn en stuurde het mannetje ons met een taxi naar een hotel. Daar deden ze moeilijk en vroegen bewust een belachelijk bedrag voor een kamer. Wij weer weg en een taxichauffeur gevraagd ons naar een ander hotel te brengen. Daar waren ze heel vriendelijk en kregen we een mooie kamer. Omdat we nog niet gegeten hadden deden we wat inkopen en liepen terug. Bij het hotel kwam een auto aangescheurd die heel abrupt naast ons stopte. Twee mannen riepen wat tegen ons, maar wij liepen gewoon door. Toen we net op onze kamer waren werd er geklopt en jawel hoor, die twee kerels kwamen met de receptioniste binnen. De een bleek van de Security Police te zijn en de ander van Foreign Affairs. Ze wilden onze paspoorten zien en begonnen heel agressief te schreeuwen. We dachten te begrijpen dat ze ons voor lesbiënnes aanzagen, dus pakte ik de foto van ons gezin en begon mijn eigen verhaal. Ze leken iets vriendelijker te kijken dus liet ik ook nog enthousiast mijn fototoestel met woestijnfoto's zien. Intussen had Els ook haar camera gepakt om haar familie aan te wijzen. Maar toen hadden ze iets om ons te pesten. We moesten de foto's er allemaal af halen. Ik pakte mijn toestel terug, stopte het in mijn zak en begon weer over mijn gezin. Het ene mannetje nam daar genoegen mee maar die andere vent bleef Els lastigvallen. Intussen was zij luid en duidelijk gaan huilen (al trapte ik er niet in), maar hij commandeerde haar steeds weer alles te verwijderen. Op een gegeven moment pakte hij haar camera af en begon zomaar op knopjes te drukken. Nog nasnikkend zei Els dat het toestel het niet meer deed. De man kon toch niet lezen wat het scherm aangaf, namelijk dat er geen geheugenkaart in zat. Die had ze intussen stiekem verwijderd. Uiteindelijk gingen ze, na een uur dreigen en zeuren, met de receptioniste weg, nadat ze zich ervan verzekerd hadden dat we de volgende ochtend om 9.00 uur met de bus hun gezellige stadje zouden verlaten. Nou, graag! Dat lukte ineens zonder verdere problemen, zodat we in Xining weer aansluiting hadden op de trein. We hielden er gelukkig geen rotgevoel aan over want behalve deze dienstkloppers ontmoetten we alleen maar aardige mensen.
We zakken nu af naar het zuiden (even een tussenstop, weer in Xi'an) omdat ons visum over een paar dagen afloopt, maar ook China was in één woord: grantastig (= grandioos, fantastisch, geweldig)!

Groetjes weer,
Oda

• 01 November 2007 - 15:22

Francien:

Wat een fantastisch verhaal weer, Oda! Goede reis verder en hasta la vista.
    (Ik ben weer met mijn cursus Spaans gestart!)
    Groeten,
    Francien

• 01 November 2007 - 16:54

Hanneke:

Nou Els (en Oda) jullie beleven wel avonturen hoor. Spannend om mee te lezen.

Groetjes, Hanneke

• 01 November 2007 - 17:09

Hannie:

Geweldig om al jullie avonturen mee te beleven. Kreta was ook heel erg mooi.
    Met Ellen is alles nog steeds oke.
    groetjes Ben en Hannie

• 01 November 2007 - 17:24

Jopke:

Zelfs in Praag hielp gehuil niet bij het treintje omhoog....
    Gelukkig dat de mensen verder erg aardig zijn. Zucht, het éne plaatje is nog mooier dan de ander. met h. gr.

• 01 November 2007 - 19:54

Jeannette:

Wat een verhaal, zeg en dan die enge kerels, bah. Maar wel erg mooie en leuke foto's, vooral die kleintjes op de stoeprand.

Veel reisplezier nog.

Liefs Jeannette

• 01 November 2007 - 21:21

Betty:

Ha die Oda wat lief dat je ondanks je vele avonturen die je mee maakt toch nog onthouden hebt dat ik jarig ben.
    Te gek zeg wat jij meemaakt al lijkt me het laatste avontuur met die 2 dienstkloppers me niet echt gezellig ,wat zullen jullie geschrokken zijn bah!!!
    Blijf je wel voorzichtig want het wel de bedoeling dat je weer heelhuids naar nijmegen komt!!!
    IK wacht weer vol spanning op je volgende verhaal!!!!!!!!!!!
    Liefs en Groetjes Betty

• 02 November 2007 - 08:36

Nick:

Ha die mams!

Je hebt ze er altijd bij, die vervelende mannetje. Gelukkig blijft het meestal bij wat dreigen. Voelen ze zich ook weer wat meer man. Pak ze maar gewoon aan die Chinezen!

Foto's zijn super!

Laat je even weten wat je met de vluchten wil??

Kus van mij

• 02 November 2007 - 12:46

Kees Broekman:

Ik lees elke keer weer met grote nieuwsgierigheid jouw verhalen. Fantastisch, wat een lef. Ik blijf de tocht volgen. Veel groeten en veel succes verder.

Kees

• 02 November 2007 - 17:36

Tom En Karin:

Wat een spectaculaire verhalen. Kijken jullie wel een beetje uit, zodat jullie ook weer heelhuids terugkomen! De foto's zijn weer machtig mooi.

groet, Tom en Karin

• 03 November 2007 - 13:35

Trudy:

ha die oda, altijd wat met jou he? Ben blij dat het goed gaat met je. ik leef elke keer weer mee met jouw verhalen. we hebben het hier vaak over je. goede reis verder en take care

• 03 November 2007 - 16:06

Thea:

Wat een verhaal weer. Ik geniet er elke keer erg van. Mooie foto's van de woestijn en wat een leuke kindjes. Wel erg vervelende politiemannen daar, maar je hebt ze mooi voor de gek gehouden. Maar weer lekker verder reizen,
    Tot het volgende fantastische verhaal,
    Groeten Thea

• 03 November 2007 - 16:53

Jorine:

Fijn dat je zo aan het genieten bent van de natuur! Het klinkt allemaal heel speciaal, vooral die geulen waarin je je behoefte moet achterlaten, haha!!! Heb ik nu nog nachtmerries van!
    Wat een akelige ervaring met die mannen, goed dat jullie zo'n slimme oplossing hebben bedacht!!
    Let goed op jezelf en elkaar.

Liefs

• 04 November 2007 - 17:51

Frans En Bep:

Oda dit verhaal deed ons even schrikken, maar gelukkig is het goed afgelopen. Zijn ook blij dat jullie weer verder gaan. Zo zie je maar dit is niks voor mij (Bep) daar ben ik veel te bang voor uitgevallen. Wat zielig voor je reisgenoot Els is ze er al weer een beetje over heen wens ze maar sterkte ook al kent ze ons niet Doei!!!!!!!!!!!!

• 05 November 2007 - 12:42

Monique:

Ettertjes heb je dus echt overal, ik zou zegge.....toktoktok voor hun kop.
    Maar even zonder dollen, kan me echt voorstellen dat jullie erg bang waren. Gelukkig heb je naast dit vervelende voorval ook weer hele leuke dingen meegemaakt, en daar gaat het juist nu om.
    De foto´s zijn weer schitterend! Op naar jullie volgend avontuur!

• 06 November 2007 - 08:12

José:

Super weer zo'n verhaal wat dan ook werkelijk is beleefd.Toch wel even spannend dat intermetzo met die "mannetjes".Jullie liever dan ik!!
    Nou op naar het volgende reisverslag.
    Groetjes José

• 06 November 2007 - 19:32

Tonny En Mike:

Lieve Oda (en Els)

Jullie maken nogal wat mee zo te lezen. Foto's zijn erg mooi, willen er zelf ook wel zitten. Pas op voor die dienstkloppers die willen er zelf alleen maar beter van worden. Heel veel plezier, veel reis genot. Tot gauw.

Liefs Tonny Mike Karlijn en Sonny

• 07 November 2007 - 18:05

Hans:

Schitterende foto van die twee kleintjes.
    Doe wel een beetje rustig aan met die bobo`s arme kerels, ze moesten eens weten jullie staan je mannetje toch!!
    Nog even en dan is er de aflossing(sorry els). Nou genieten maar weer.
    Hans

• 08 November 2007 - 21:23

Frouwkje:

Geweldig. Heb nu eindelijk een keer tijd om je mooie verhalen te lezen. Lijkt me af en toe wel heel vervelend als ze niet weten wat er bedoeld wordt en je met handen en voeten moet praten.
    Fijn he, die vieze toiletten. Nog erger als alleen maar boven een vies gat hangen.
    Wens je nog heel veel plezier en geniet er maar van.

• 11 November 2007 - 10:36

Ad:

Volg samen met Rikie jouw avonturen, fantastisch wat je meemaakt.Jouw reisverslagen zijn goed geschreven en leuk om te lezen. Ik zou ze straks bundelen en met de foto's heb je dan een prachtig reisverslag. Nu op naar down under waar Hans op jouw wacht.
    Groetjes en een goede reis naar Australie.
    Ad.

• 21 November 2007 - 18:21

Marijke:

Hoi Oda het is alweer even geleden dat ik je een berichtje stuurde, bedankt voor je leuke mailtje die afspraak Bascafe staat he Gezellig!!!! Hoe is het nou ben je nog steeds alleen, dat is wel even wennen denk ik. Maar jou kennende heb je wel aanspraak. Geniet lekker verder ik wacht weer op je volgende verhaal. Groetjes Marijke