Na 69 dagen de lucht in..... - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van Oda Roelofs - WaarBenJij.nu Na 69 dagen de lucht in..... - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van Oda Roelofs - WaarBenJij.nu

Na 69 dagen de lucht in.....

Door: Oda

Blijf op de hoogte en volg Oda

11 November 2007 | Hong Kong, Kowloon

Hé iedereen,

Geweldig dat jullie nog steeds zin hebben het verslag te lezen. Bedankt weer voor de reacties!

China verlaten was toch een beetje jammer maar we zaten eerst nog een paar dagen in de trein. Van Xi'an naar Guangzhou verdwenen de laatste herfstkleuren en werd de omgeving helemaal groen. Daar moesten we naar een ander station om met een luxe trein na enkele uren in Hong Kong te belanden. Nou, dat was wel even een andere wereld, plotseling midden tussen de wolkenkrabbers. Heel imposant, het leek wel New York. Het lijkt me wel raar als je er wooont want om de zon te zien moet je recht omhoog kijken. Maar de skyline was echt geweldig, vooral in het donker als al die kolossale bouwwerken om de hele baai verlicht waren met felle kleuren reclame. Het leek op kerstverlichting maar dan tien keer zoveel. Je had er iedere avond ook een lasershow. Vanaf talloze gebouwen rond het water flikkerde en knipperde alles en de gekleurde laserstralen spoten vanaf de torens over en weer. Met de veerboot kon je naar elk eiland dus we hebben het van twee kanten bekeken. Heel spectaculair, ook zonder laserstralen. Ik voelde me net Alice in Wonderland. We zijn ook naar The Peak geweest. Daar zag je alles nog eens vanaf de berg. Dat leverde ook weer schitterende vergezichten op.
Het was wel wennen aan de drukte in Kowloon. Overal winkels, immens grote shoppingmalls, boetiekjes, markten, merkwinkels, enz. En dan al die lichten, vooral rood en groen. Zoveel reclame in een straat dat je door de bomen het bos niet meer zag. We vonden het wel gezellig, vooral 's avonds want we hadden maar een minikamer en buiten was het bruisend tot in de late uurtjes. Toch werden we na een paar dagen onrustig omdat we niet gewend waren op één plek te blijven. Bovendien misten we de natuur, dus namen we ergens de metro naar Nan Lian Garden. Het park was heel mooi maar veel te steriel. Bovendien hadden we een nieuw T-shirt gekocht en voelden onszelf ook te schoon. We gingen per dubbeldekkerbus terug en zaten boven, voorin zodat we een aardige indruk van de stad kregen, dus ook van de minder mooie, sombere, superhoge flats. Toen we met de ferry een dagje naar Lantau Island gingen, kwamen we weer op dreef. Varen langs de haven en een aantal eilandjes en aan land in een groene omgeving. Boven op een berg zat een 23m hoog, bronzen Boeddhabeeld en je kon er lekker een eind lopen. Heerlijk, hoewel ik liever een kaal landschap zie. Maar de afwisseling was leuk.
We probeerden alle voertuigen uit. Zo gingen we met het korte dubbeldekkertrammetje naar het andere eind van Hong Kong Island en namen daar weer een bus over de berg naar Stanley Market. Daar liepen een heleboel buitenlanders te shoppen, maar we kwamen uit bij het water zodat we lekker op wat kale rotsen konden zitten.
Meestal waren we niet vroeg terug in het centrum maar het was er altijd druk en je zag er veel Europeanen. Veel mensen spreken hier dan ook Engels (behalve de eigenaresse van onze kamer, ha ha) en bijna alles is ook in het Engels aangegeven. Toch waren de zijstraatjes niet allemaal even fris want toen we een keer 's avonds laat uit een internetcafé kwamen, moesten we door een donker gangetje, waar ratten liepen, terug.
Eigenlijk waren we liever verder gegaan maar onze treinreis samen liep ten einde en vliegen is vanuit Hong Kong wel makkelijk. Maar de stad werd ons een beetje teveel van alles: te vol, te druk, te hoog, te warm, te luxe. Daarom wilden we met de metro plus bus naar de New Territories. Het metrosysteem werkte perfect, alleen konden we de ingang maar niet vinden. Na een uur lopen en vragen hadden we eindelijk een MTR-station. De bus naar Sha Tin, die we daarna namen, was geen probleem. Daar stond volgens het boekje een van de mooiste bezienswaardigheden van Hong Kong, namelijk de Temple of the Ten Thousand Buddhas, maar we vonden er geen bal aan. Dan maar een bus naar de kust, dachten wij. Zo kwamen we uit in Sai Kung. Dat bleek tot onze verrassing een leuk vissersdorp te zijn. Je kon de vis zó van de bootjes kopen. Het uitzicht was er prachtig, overal eilandjes in de buurt en je kon er heerlijk op een terrasje zitten (zijn hier verder bijna niet). Ook was er een soort rotsstrand aangelegd waar we nog een tijd doorbrachten voor we terugkeerden naar Kowloon, waar de metro stopte..... drie meter voor onze flat! Bleken we al dagen langs dit station te lopen, ha ha. Maar de kust beviel zo goed dat we er een dagje strand aanplakten bij Deep Water Bay, waar het 28°C was, om nog even te relaxen en te proosten op onze fantastische reis.
Morgen gaan we, na al die duizenden kilometers per trein en bus, de lucht in. Hier scheiden onze wegen want Els vliegt naar Schiphol en ik naar Singapore.

So long,
Oda

• 11 November 2007 - 13:59

Ton En Krista:

Wat leuk weer een stuk van jullie te lezen. Wens jou, Oda, veel plezier met het vervolg van je reis en we zullen je zeker blijven volgen. En Tante Els, Je auto staat voor de deur, je yoghurtjes in de koelkast en we kunnen niet wachten tot je weer thuis bent. Alle twee een hele goede vlucht voor straks.

Dikke kus, Ton en Kris

• 11 November 2007 - 14:23

Thea:

Ha ik ben de tweede deze keer. Wat een drukte daar in Hong Kong, zeker na de woestijn van het vorige reisverslag. Toch wel mooi om dat met eigen ogen te zien.
    Wel een beetje oenig dat je het metrostation voor de deur niet zag.
    En ook nog aan het strand gelegen, wat heb je het toch fijn zo.
    Nu alleen verder naar Singapore.
    Heel goede reis
    Groeten Thea

• 11 November 2007 - 14:24

Rikie:

Hoi Oda (en Els),
    Na vele belevenissen scheiden jullie wegen weer. Dat zal nog niet meevallen denk ik. Daar staat tegenover dat je Hans snel weer ziet. Je kunt de dagen aftellen. Net Sinterklaas vroeger;-)Maar dat wat jij en Els samen delen pakt geen mens jullie meer af! Geniet lekker na alletwee!!
    Groetjes aan Els en aan jou Oda en tot ziens hier maar weer!!
    Rikie

• 11 November 2007 - 14:55

Frans EnBep:

Hey Oda, Leuk om weer verder te kunnen lezen over jullie avontuurlijke reis. Wat gaat de tijd toch snel zit het er al weer op. Blijf je ook nog in Singapore hangen of vlieg je door Australie? verders nogweer een fijne voorzetting van de reis maar die zal wel heel anders zijn en luxer. Liefs en groetjes ook aan Hans

• 11 November 2007 - 15:05

Monique:

Hallo Oda,

Wat een mooie foto´s!
    Het zou wel wennen zijn zo zonder Els verder. Maar in gedachte zijn wij bij je. Alvast een goede reis naar Singapore en pas goed op jezelf. Tot je volgende reisverslag. En ik mis je nog steeds... ben nu verplicht Trudy´s goulashsoep op de woensdagavond te eten maar heb toch liever jouw appeltaart!!!(hahaha)

• 11 November 2007 - 16:50

Jeannette:

Hoi Oda, wat gaat de tijd snel. Je begint alweer aan je "2de" deel van je reis. Zal wel wennen zonder Els verder te reizen, maar je hoeft niet lang meer te wachten op je nieuwe "reismaatje". Ben benieuwd naar het vervolg.
    Liefs Jeannette

• 12 November 2007 - 10:07

Liesbeth:

hoi globetrotters,
    new york ja ,daar kan ik me wat bij voorstellen.maakte toen ook wel indruk op mij toen we in the big apple rondliepen.mooi om te lezen waar jullie uithangen.nog even en dan komt hans jullie vergezellen.maak er wat moois van!
    groetjes van de meisjes...

• 12 November 2007 - 19:55

Dora:

Kan alleen maar iedereen na-apen door te zeggen dat het fantastisch is om de foto's te bekijken en je verslag te lezen. Was met Annie bij Thea en we missen je wel, maar bewonderen jouw way of life. Geniet en ook groetjes van Antoon!!

• 13 November 2007 - 11:23

Albert En Riekie:

Hoi Oda. Je bent echt wel verslingerd aan woestijnen zeg. Op zich vind ik ze mooi en interressant. In een woestijn is veel meer te zien dan je zou verwachten, maar zoveel tijd als jij zou ik er niet aan willen besteden. Ga ik liever op safari in Afrika. Of dat er nog van komt? We zullen wel zien. Voorlopig zijn we blij dat hier alles weer zijn gewone gangetje gaat.
    Bedankt voor je kaart uit China. We hebben je verslagen en de foto's regelmatig bekeken, en zo je reis een beetje kunnen meebeleven. Heel fijn dat je met Els zo'n enorme reis hebt ondernomen en dat op enkele kleine incidenten na alles perfect is verlopen.
    Wij wensen jou en binnenkort ook Hans een heel prettige voortzetting van je (halve-wereld)reis.

• 13 November 2007 - 18:51

Tom En Karin:

Wat een verschillende foto's elke keer, van een berg zand naar een berg wolkenkrabbers. Ongelofelijk! Nu zal je je even alleen moeten amuseren, maar jou kennende is dat geen probleem. Het zal wel raar zijn voor Els nu ze weer in Nederland is, maar dit vergeet je ook niet zomaar. Nog even en dan komt pap. Ik zal je wel zeggen dat ik er dan wat geruster op ben. Nog even wachten dus.

Dikke kus,
    Tom en Karin

• 14 November 2007 - 13:22

Trudy:

ha die oda, ik las net jouw mailtje, geloof maar dat ik aanwezig ben in het bascafe. wij missen jou hier ook en praten nog regelmatig over die gekke oda. toch wel fijn dat je ons shirt draagt. denk je elke dag aan die 2 gekke mensen. hou je taai en kijk uit onderweg

• 14 November 2007 - 13:32

Nick:

Yo mama!

Op naar het zonnige zuiden. Daar is natuurlijk ook niks mis mee.
    Gelukkig hoef je geen afscheid te nemen van de chinezen, want die zitten er gelukkig overal. Krijg al honger als ik eraan denk. Kung boa chicken gaat er wel in!!

Veel plezier nog!

Kus van mij

• 14 November 2007 - 18:54

Fam Roelofs:

Hoi oda,
    wat een mooie foto's.Je zet er ook nog een mooi verslag bij.Vandaag heeft rob jou kaart ontvangen dank je wel.Leuk dat je eraan gedacht heb.Een leuke reis verder en pas goed op je zelf. groetjes rob trudy dennis en fiona

• 15 November 2007 - 13:02

Jorine:

Ha ODA!!!

alles is gelukt met het boeken van de vluchten, maar dat had je van Nick waarschijnlijk al vernomen! Prima geregeld op deze manier toch?
    Vond het hartstikke leuk je laatst aan de telefoon te hebben, ook Nick was er blij mee ondanks dat het half 5 's nachts was bij ons! Je mag ons altijd bellen!!!
    Ja nu zul je je even alleen moeten vermaken, maar ook ik weet dat je dit prima kan!
    Super foto's weer! Kan niet wachten tot de volgende lichting! Telkens zijn ze weer totaal verschillend, dat is het mooie van reizen he!

Liefs

• 16 November 2007 - 11:58

Victor:

Hallo Oda. Geweldig om te lezen en te zien wat jij allemaal meemaakt. Maar om je misschien een beetje heimwee te bezorgen even iets uit dit landje: het is herfst, de eerste nachtvorst hebben we weer gehad. s'morgens ruiten krabben, de stampotten staat weer op het menu en ook de gevulde speculaas en banketstaven smaken nog prima. Je zult waarschijnlijk (nog) niet willen ruilen maar het is ook hier goed toeven hoor!
    Heb net je mailtje voor Ton gezien. Leuk dat je daar aan gedacht hebt. Veel plezier nog daar en natuurlijk je wijntje bewaar ik.
    Groetjes Victor

• 16 November 2007 - 14:28

Wim En Betty:

Hoi Oda,
    We hebben met veel belangstelling weer je verslag gelezen.
    Wij zijn een week in Turkeye geweest. Dat was ook heel mooi, maar staat natuurlijk in geen verhouding met jouw reis en belevenissen. Geniet ervan en veel plezier samen met Hans in Australie.
    Groetjes,
    Betty en Wim.

• 17 November 2007 - 15:34

Dory:

Ha Oda, Nou het is weer fantastisch hoor wat je meemaakt. De foto's het verhaal erbij Willem en ik vinden het heel erg leuk om je te volgen. Wat leuk dat je Hans straks weer ziet naar al die tijd, vast ook wel weer de vlinders!!!!!! Nou meid veel plezier daar en we kijken nu al uit naar je volgende verhaal. Dikke kus van ons.

• 18 November 2007 - 10:12

Tonny:

Oda, bedankt voor je felicitaties, leuk dat je er aan gedacht hebt! We hebben er gisteren (17 nov) nog over gehad.Ik heb wel gemerkt dat het bij hans ook behoorlijk begint te kriebelen! De groetjes van ons allemaal!!

• 18 November 2007 - 19:21

José:

Hoi Oda,

Zie ik jullie nu op het strand liggen, terwijl wij vandaag in de kou naar de 7heuvelenloop stonden te kijken en natuurlijk moest ik toen aan jou denken.
    Ben benieuwd hoe het jou nu verder in je uppie vergaat, vast wel goed denk ik zo. Trouwens zo heel lang duurt het niet meer voor dat Hans zich bij jou voegt. Heel veel plezier verder en tot schrijfs maar weer.(Ik begin eigenlijk wel wat zin te krijgen in een cappucino).

groetjes José

• 19 November 2007 - 12:38

Annie:

Hoi Oda,

Wat kun jij mooi vertellen, ik zie zo alles voor me. Kun je straks nog wennen in Nederland ? Ik kijk ernaar uit je weer te zien.

Groetjes
    Annie

• 21 November 2007 - 21:04

Francine Van Der Aa:

Hoi Oda,

Ik keek even snel en schrok toch wel. Je bent je maatje kwijt. Heb je "mijn maatje" toch wel meegenomen.
    Ik moest al gruwelijk lachen toen ik je mail las. Dat kan nog wat worden. Misschien moeten we straks er wel een paar dagen voor uit trekken om helemaal bij te praten.
    Ik mail je een dezer dagen.
    Je bent toch wel een echte held. Take care en geniet ervan.

Groetjes Francine

PS: Turkije was super en zeer gezellig.

• 23 November 2007 - 18:53

Trudy:

op een of andere manier kan ik jou niet mailen. ik probeer het straks nog een keer

• 01 December 2007 - 21:34

Jopke:

Een re-visited voor mij zijn jouw foto`s en verhalen over Hong Kong e.o.
    Nu ga je weer een hele andere sfeer opsnuiven in het volgende gedeelte van je reis. Voor Els en jou zal het wel afkikken zijn, na zoveel weken ieder weer alleen verder.
    Zou Hans zijn bagage al gepakt hebben? liefs en tot de volgende keer.